RADIO
play
NOW PLAYING

Charley Crockett over zijn nieuwe single ‘$10 Cowboy’-, een mix van traditionele country met ‘Swamp-Pop-Soul’

Written by on 18 april 2024

Charley Crockett staat bekend als een van de moderne koningen van het country-traditionalisme en treedt in de voetsporen van zijn helden Waylon Jennings en Willie Nelson, die laatste mag hij inmiddels vriend en collega noemen.

En het aanstaande album van Crockett, het aangekondigde “$10 Cowboy” (verschijnt op 26 april), biedt genoeg om het hart van fans van door steelgitaren aangedreven honky-tonkmuziek te verwarmen.

Crockett zegt over de stilistische diversiteit die hij in zijn nieuwe plaat verwerkte. “Iets wat mijn eerste agent, Jon Folk, me al vroeg vertelde en dat me echt is bijgebleven, is dat hij zei: ‘Man, countrymuziek is belangrijk, en daar ben je heel goed in. Maar dat zompige, ritme-en-blues, moeras-pop-soul gedoe, dat doe je ook heel goed. Laat niemand je er ooit van overtuigen om daarmee op te houden.’ Ik denk dat hij bedoelde: ‘Je doet country goed, je doet R&B goed, maar als je ze samenvoegt, ga je echt oren en deuren openen.’

Crockett was muzikant op straathoeken en in de metro, voordat hij doorbrak naar zijn carrière nu, die met de aanstaande release, dertien studioalbums in negen jaar omvat. “Ik heb geleerd hoe ik al dat soort dingen moet doen, rondzwerven, blues spelen, soul spelen, country spelen. En zoals Waylon zei: ze liggen ongeveer een maatje uit elkaar. Ik heb er nooit over nagedacht dat ze anders waren, en ik heb er nooit aan gedacht om mezelf in compartimenten op te delen, totdat ik in de commerciële kant van de business terechtkwam, waar producenten en de media naar je begonnen te kijken en je probeerden te classificeren.

“In aanloop naar de album release spelen we $10 Cowboy veel, en de pers besteedt er veel aandacht aan”, zegt hij, “en mensen vragen elke keer: ‘Wat is een $10 Cowboy? Ik zeg dan, nou ja, een $10 Cowboy, is een man die leerde hoe hij al deze dingen moest doen, terwijl hij met een gitaar op een straathoek in Louisiana stond, of op het South Congress in Austin, de metro’s in New York en de BART Rail in San Francisco.